Pollet, een bedrijf gespecialiseerd in professionele schoonmaakoplossingen, besloot 17 jaar geleden om het EU Ecolabel aan te vragen. Een keuze die verder gaat dan de vraag van de markt; het gaat om een duurzame aanpak van professioneel schoonmaken, waarbij het beschermen van het milieu en van onze gezondheid samengaan.
Om het EU Ecolabel te verkrijgen voor schoonmaakproducten moeten ze voldoen aan strenge normen om het milieu te beschermen: een limiet voor gevaarlijke stoffen, minimale water- en luchtvervuiling en recycleerbare verpakkingen. Aangezien deze producten vaak door professionals worden gebruikt, is het ook essentieel om hun impact op de gezondheid te beperken, door ingrediënten te controleren die allergieën kunnen veroorzaken.
Benoît Laurent, Hoofd Strategische Marketing en Commerciële Performantie, legt uit: "Het EU Ecolabel weerspiegelt onze beloften aan onze klanten en “certificeert” die. Het is niet zomaar een mooie zin op een folder. Er zijn criteria waardoor we kunnen controleren of we daadwerkelijk dingen ondernemen om onze impact op het milieu te verbeteren, want dat is waar het bij het Ecolabel om draait. Het gaat ook om criteria die in heel Europa worden erkend.”
Groeiende vraag naar producten met EU-Ecolabel
Momenteel hebben 15 producten van het ecologisch “PolGreen”-gamma het EU Ecolabel. De belangrijkste uitdaging voor Pollet is een evenwicht vinden tussen de werkzaamheid van de producten en de naleving van de door het label opgelegde normen. Tijdens de productontwikkelingsfase worden specificaties opgesteld om de certificering te garanderen: niet-giftige, biologisch afbreekbare ingrediënten en productieprocessen die energie besparen en minder afval genereren. Een deel van het afvalwater wordt ook intern gerecycleerd voor hergebruik.
Hoewel dit proces veeleisend is, positioneert het Pollet in een markt voor betrouwbare producten met een kwaliteitslabel. Er is steeds meer vraag naar hun producten met het EU Ecolabel, met een omzetstijging van 11% in 2023. Hoewel het EU Ecolabel aanvankelijk vooral een mooi argument was in hun communicatie, is het nu een vereiste geworden voor consumenten die zich steeds meer bewust zijn van ecologische kwesties.
Meegaan met een veranderende markt
Voor Pollet evolueert de markt naar duurzame oplossingen, waardoor de keuze voor het EU Ecolabel essentieel wordt. Er is een algemeen bewustzijn van de noodzaak om grondstoffen efficiënter te beheren en de milieu-impact van menselijke activiteiten te verminderen. Ook de publieke sector kiest steeds vaker voor duurzame producten. Voor het bedrijf heeft het EU Ecolabel zijn positie bevestigd als een speler die zich inzet voor de bescherming van het milieu en tegelijkertijd voldoet aan de prestatie-eisen van zijn klanten.